مکلارن W1 با موفقیت آزمایشهای افراطی قطبی را پشت سر گذاشت و رکوردهای جدیدی در عملکرد و فناوری ثبت کرد
شرکت مکلارن با انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فرآیند توسعه مکلارن W1، تأکید کرد این هایپرکار پیشرفته موفق به گذراندن آزمونهای سختگیرانه در شرایط قطبی با دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد شده است. این خودرو که به عنوان جانشین مدلهای افسانهای F1 و P1™ معرفی شده، مجهز به پیشرانه هیبریدی V8 توربوشارژ با قدرت ۱۲۷۵ اسببخاری است و قرار است تنها ۳۹۹ دستگاه از آن تولید شود. طبق گزارشها، مهندسان مکلارن بیش از ۳۵۰ ساعت را در تونل باد صرف بهینهسازی سیستمهای آیرودینامیکی این خودرو کردهاند تا تعادل بین عملکرد بالا و قابلیت رانندگی در شرایط افراطی را تضمین کنند. استفاده از تیتانیوم در سیستم تعلیق، کربنسرامیک پیشرفته در ترمزها و فنآوری خنککننده مایع برای باتریهای فشار بالا، از جمله نوآوریهای کلیدی در این طرح محسوب میشوند.
آزمایشهای انجامشده در مدار قطبی بر روی بهینهسازی سیستم انتقال قدرت، کنترل کشش و مدیریت حرارتی متمرکز بود. دانی مارکوس، راننده ارشد تست مکلارن، توضیح میدهد: ما باید اطمینان حاصل میکردیم که ۱۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور این خودرو حتی روی سطح یخزده نیز به طور مؤثر انتقال مییابد. برای دستیابی به این هدف، تیم مهندسی از الگوریتمهای یادگیری ماشین در سیستم توزیع گشتاور هوشمند استفاده کرده که هر چرخ را به صورت مستقل و تا ۱۰۰ بار در ثانیه بررسی میکند. نتایج نشان میدهد این سیستم قادر است شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت را در ۲.۳ ثانیه و شتاب ۰ تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت را در ۱۲.۷ ثانیه محقق کند که نسبت به مدل P1™ بهبود ۲۳ درصدی را نشان میدهد.
یکی از بزرگترین چالشهای پیشروی مهندسان، حفظ عملکرد باتریهای لیتیومیونی ۸۰۰ ولتی در دمای منفی ۴۰ درجه بود. اندی بیل، مهندس ارشد مکلارن، اشاره میکند: ما سیستم گرمایشی جدیدی طراحی کردیم که با استفاده از حرارت تولیدشده توسط موتور احتراقی و بازیابی انرژی ترمز، دمای باتری را در محدوده بهینه حفظ میکند. این فناوری علاوه بر افزایش طول عمر باتری، امکان استفاده از حالت تمام الکتریکی را برای مسافت ۲.۴ کیلومتری فراهم میآورد. از دیگر نوآوریها میتوان به باله فعال دینامیکی اشاره کرد که در شرایط یخزده تا ۳۰ سانتیمتر به سمت عقب گسترش مییابد تا نیروی Downtforce را تا ۶۵۰ کیلوگرم افزایش دهد.
مکلارن W1 نهتنها از نظر قدرت پیشرانه ۴.۸ برابر قویتر از F1 اصلی است، بلکه از ساختار مونوکوک Aerocell جدیدی بهره میبرد که ۴۰ درصد سفتتر از نمونههای قبلی است. این پیشرفتها همراه با سیستم تعلیق هوشمند Hydrolink، نرخ انتقال نیروهای عمودی را تا ۹۷ درصد کاهش داده و راحتی سواری را به سطح بیسابقهای رسانده است. تحلیلگران صنعت خودرو پیشبینی میکنند این فناوریها استانداردهای جدیدی را برای هایپرکارهای آینده تعیین خواهند کرد و مسیر را برای نسل بعدی خودروهای الکتریکی پرسرعت هموار میکنند.
منبع : caranddriver
برای کسب اطلاعات و اخبار روز با ما در بیسلند همراه باشید.